در آن زمان در حوزه، افکار مرحوم نائینی خیلی رشد کرده بود. به طوری که کمتر
کسانی به خود اجازه میدادند که افکار ایشان را باز و تفسیر کنند. اگر طلبهای تقریرات
مرحوم نائینی را مطالعه نمیکرد همه میگفتند که از اصول بهرهای ندارد. در واقع در
حوزه چنین شایع شده بود که طلبهها بعد از خواندن اصول مدون و مکتوب از افکار
اصولی مرحوم نائینی اطلاع حاصل کنند. چنانچه غیر از این میشد، یعنی اگر طلبهای
افکار مرحوم آخوند خراسانی یا شیخ مرتضی انصاری را بلد بود، ولی فقه اصولی مرحوم
نائینی را نمیدانست فردی شمرده میشد که از اصول بهرهای ندارد. اما امام در این
مورد هم منش خاصی داشتند.
با مشاهدۀ روش امام، ابهت اینکه اگر کسی حرف مرحوم نائینی را بلد نباشد
چیزی ندارد برای ما از بین رفت. متوجه شدیم که کسی هست که از نائینی محکمتر
و پر بارتر حرف بزند. با وجود آنکه ما حرفهای مرحوم نائینی را خوانده و در افکارش
مطالعه کرده بودیم، وقتی امام مطلبی را از مرحوم نائینی بحث میکردند یا اصلی از
اصول را که او بدانها اعتقاد داشت در تحقیقات علمی خود مورد بررسی قرار میدادند
میفهمیدیم که دریایی است.
منبع: پیام انقلاب؛ ش 96، ص 28
.
انتهای پیام /*