امام وارد هر مطلبی میشدند، قبلاً آن را نه تنها مطالعه و مطالب آن را دسته بندی
نموده بودند، بلکه دربارۀ موضوع، بحث هم کرده و نظر اجتهادی خود را هم نوشته
بودند و با نظر مشخص وارد بحث میشدند و دلیلهای مورد نیاز را ارائه میدادند. به
تعبیر دیگر، اول خود مطلب را درک و هضم نموده بعد آن را عنوان میکردند. این خود
بهترین روش درسی است و شاگرد را محقق بار میآورد.
آنگاه که ایشان میخواستند مطلبی را از دانشمندی نقل کنند، با احترام از وی یاد
میکردند. وقتی مطلب دانشمندی را قبول نداشتند و نظر خودشان بر خلاف نظر آن
دانشمند بود، با احترام خاصی نظر آن دانشمند را بیان میداشتند و بعد با استدلال
علمی آن را رد میکردند و در عین حال با کلمه مرحوم از او یاد میکردند و گاهی کلمه
«رضوان الله تعالی علیه» را دنبال نام آن دانشمند میآوردند.
کتابهایی را که از نظر ایشان قابل استفاده اجتهادی نبود با احترام خاصی که به
نویسنده میگذاشتند رد میکردند. مثلاً میفرمودند: «روایت «غوالی اللئالی» سند ندارد
و نمیشود به آن استدلال کرد».
منبع: پا به پای آفتاب؛ ج 3، ص 177
.
انتهای پیام /*