دیدگاه ها و نظرات
| ارسال به دوستان 0

ارث طبقه سوم (اعمام و اخوال)

پرتال امام خمینی (س) / استفتائات

سؤال: اگر متوفی نه پدر و مادر و فرزند داشته باشد و نه جد و برادر و خواهر و فرزند برادر و خواهر، میراث او به چه شخصی می‌رسد؟

پاسخ کارشناس:
انساب، سه طبقه می‌‏باشند: اولی: پدر و مادر - بدون واسطه - و اولاد اگر چه پایین بروند؛ الاقرب فالاقرب. [۱] طبقه دوم: اخوه (برادر و خواهر) و اولاد آن‏‌ها - که «کلاله» نامیده می‌‏شوند - و اجداد به طور مطلق، می‏‌باشند و هیچ یک از این‏‌ها در صورت وجود یک نفر از طبقه سابق، ارث نمی‏‌برد. [۲] طبقه سوم: اعمام (عمو و عمه) و اخوال (دایی و خاله) است. و با وجود یک نفر از طبقه قبلی هیچ یک از این‌‏ها ارث نمی‌‏برند. [۳] ارث طبقه سوم بر خلاف طبقه اول و دوم، در قران کریم به صراحت ذکر نشده است و همه آنان به قرابت ارث می‌برند نه به فرض؛ و آیه شریفه: «وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ» در سوره انفال (آیه ۷۵) و سوره احزاب (ایه ۶) بر اساس تفسیر اهل بیت علیهم السلام شامل اعمام و اخوال می‌شود؛ که قاعده «الأقرب یمنع الأبعد» از آن مستفاد است.

عمو و عمه پدر و مادری یا پدری
اگر وارث میت به عمومه (عمو و عمه) پدر و مادری یا پدری منحصر باشد، ترکه مال آن‏‌ها می‌‏باشد و در صورت اختلاف جنس، مرد دو برابر زن ارث می‌‏برد. [۴]

عمو و عمه مادری 
اگر وارث میت به عمومه مادری منحصر باشد ترکه مال آن‌‏ها است و در صورت تعدد و یکی بودن جنس، به طور مساوی تقسیم می‌‏شود و در صورت اختلاف جنس، احتیاط به مصالحه و تراضی ترک نشود. [۵]

عمومه ابوینی یا پدری با عمومه مادری
اگر عمومه ابوینی یا پدری با عمومه مادری با هم باشند، سدس آن در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد، مال عمومه مادری است که در صورت یکی بودن جنس به طور مساوی تقسیم می‌‏شود و در صورت اختلاف با صلح احتیاط می‌‏شود و بقیه آن مال عمومه ابوینی یا پدری است که در صورت اختلاف جنس، مرد دو برابر زن ارث می‏‌برد. [۶]

دایی و خاله پدر و مادری یا پدری
اگر وارث میت به خئوله (دایی و خاله) پدر و مادری یا پدری منحصر باشد ترکه مال آن‏‌ها است. و در صورت تعدد بین آن‏‌ها مطلقاً به طور مساوی تقسیم می‏‌شود. و همچنین است حال در خئوله مادری. [۷]

خئوله ابوینی یا پدری با خئوله مادری
اگر خئوله ابوینی یا پدری با خئوله مادری با هم باشند سدس آن در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد مال خئوله مادری است که مطلقاً به طور مساوی تقسیم می‌‏شود و بقیه آن مال خئوله ابوینی است. و در صورت نبود خئوله ابوینی مال خئوله پدری می‏‌باشد و در صورت تعدد، مطلقاً به طور مساوی تقسیم می‏‌شود. [۸]

عمومه ابوینی یا پدری با خئوله ابوینی یا پدری
اگر عمومه ابوینی یا پدری با خئوله ابوینی یا پدری با هم باشند ثلث آن مال خئوله است که با تعدد آن‌ها به طور مساوی تقسیم می‌‏شود و دو ثلث آن مال عمومه است که در صورت تعدّد و اختلاف در جنس، مرد دو برابر زن ارث می‏‌برد. [۹]

عمومه مادری و خئوله مادری
اگر عمومه مادری و خئوله مادری با هم باشند، ثلث آن مال خئوله است که در صورت متعدد بودن آن‏‌ها مطلقاً به طور مساوی تقسیم می‏‌شود. و دو ثلث آن مال عمومه است که در صورت تعدد و عدم اختلاف در جنس، به طور مساوی تقسیم می‌‏شود و با اختلاف با مصالحه احتیاط می‏‌شود. [۱۰]

عمومه و خئوله ابوینی یا پدری و عمومه مادری
اگر عمومه ابوینی یا پدری و خئوله این چنین و عمومه مادری با هم باشند، ثلث آن مال خئوله است که در صورت تعدّد مطلقاً به طور مساوی تقسیم می‌‏شود و یک‏ سدس از دو ثلث در صورت یکی بودن و ثلث از آن در صورت تعدد، مال عمومه مادری می‌‏باشد و در صورت تعدد و اختلاف در جنس، با مصالحه احتیاط می‏‌شود و بقیه آن مال عمومه ابوینی یا پدری است که در صورت تعدد و اختلاف در جنس، مرد دو برابر زن ارث می‏‌برد. [۱۱]

عمومه ابوینی یا پدری با عمومه و خئوله مادری
اگر عمومه ابوینی یا پدری با عمومه و خئوله مادری با هم باشند، ثلث آن مال خئوله مادری می‏‌باشد که با فرض تعدد باید مطلقا بین آن‏‌ها به طور مساوی تقسیم شود. و سدس از دو ثلث باقی‏مانده در صورت انفراد و ثلث از دو ثلث در صورت تعدد مال عمومه مادری می‏‌باشد که در صورت تعدد و اختلاف جنس باید با مصالحه احتیاط شود. و بقیه از دو ثلث مال بقیه (عمومه ابوینی یا پدری) می‏‌باشد که در صورت تعدد و اختلاف جنس، برای مرد دو برابر زن می‌‏باشد. [۱۲]

عمومه و خئوله ابوینی یا پدری و خئوله مادری
اگر عمومه ابوینی یا پدری با خئوله این چنین و خئوله مادری با هم باشند ثلث آن مال تمام خئوله است مطلقاً، به این طور که یک سدس از ثلث در صورت یکی بودن و ثلث آن در صورت تعدد، مال خئوله مادری است که مطلقاً به طور مساوی بین آن‏ها تقسیم می‌‏شود و بقیه ثلث مال خئوله پدری یا ابوینی است که مطلقاً به طور مساوی می‏‌باشد و دو ثلث ترکه مال عمومه است. و در صورت تعدد و اختلاف در جنس مرد دو برابر زن ارث می‏‌برد. [۱۳]

خئوله ابوینی یا پدری با عمومه و خئوله مادری
اگر خئوله ابوینی یا پدری با عمومه و خئوله مادری با هم باشند، ثلث آن مال خئوله است و سدس این ثلث در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد مال خئوله مادری است که مطلقاً به طور مساوی می‏‌باشد و بقیه ثلث مال خئوله ابوینی یا پدری است که مطلقاً به طور مساوی بین آن‏‌ها تقسیم می‌‏شود. و دو ثلث ترکه مال عمومه مادری است که در صورت تعدد و اختلاف جنس با مصالحه، احتیاط می‌‏شود. [۱۴]

صنف‏‌های چهارگانه
اگر صنف‌‏های چهارگانه با هم باشند، ثلث آن مال خئوله است و سدس این ثلث در صورت یکی بودن و ثلث این ثلث در صورت تعدد مال خئوله مادری است که مطلقاً بین آن‏‌ها مساوی می‌‏باشد و بقیه این ثلث مال خئوله ابوینی یا پدری است که‏ مطلقاً به طور مساوی است. و سدس دو ثلث ترکه در صورت یکی بودن و ثلث آن در صورت تعدد، مال عمومه مادری است و در صورت اختلاف در جنس با مصالحه احتیاط می‏‌شود، و بقیه دو ثلث مال عمومه پدری یا ابوینی است که در صورت تعدد و اختلاف در جنس، مرد دو برابر زن ارث می‌‏برد. [۱۵]

عمومه پدری با وجود عمومه ابوینی
عمومه پدری با وجود عمومه ابوینی ارث نمی‏‌برد. و همچنین است حال در خئوله. [۱۶]

اجتماع یکی از عمو و عمه و دایی و خاله با یکی از زوجین
در صورت اجتماع همه وراث طبقه سوم و یا یک یا چند نفر از آنان با یکی از زوجین فروع زیادی است که در تحریرالوسیله بیان شده است. مثلاً «اگر یکی از زوجین با عمومه ابوینی یا پدری با هم باشند برای همسر سهم بیشترش می‌‏باشد و بقیه مال عمومه است که به مرد دو برابر زن داده می‌‏شود. و اگر یکی از زوجین با خئوله ابوینی یا پدری با هم باشند پس حکم همان است مگر در این جهت که باقی مال بین خئوله مطلقاً به طور مساوی تقسیم می‌‏شود. و همچنین است اگر یکی از زوجین با خئوله مادری با هم باشند. و چنانچه یکی از زوجین با عمومه مادری با هم باشند پس حکم همان است مگر در این جهت که با فرض اختلاف در جنس نباید احتیاط به مصالحه ترک شود.» [۱۷]

اولاد عمومه و خئوله
هیچ یک از اولاد عمومه و خئوله با وجود یک نفر از عمومه یا خئوله ارث نمی‌‏برد، پس با بودن خاله مادری مثلًا، اولاد عمومه و همچنین اولاد خئوله مطلقاً، ارث نمی‌‏برند مگر در یک مورد و آن در جایی است که عموی پدری و پسر عموی ابوینی باشد که این پسر عمو بر آن عمو مقدم می‌‏شود، به شرطی که با آن‌‏ها نه عموی ابوینی و نه عموی مادری و نه عمه مطلقاً و نه دایی و خاله مطلقاً نباشد. و بین این‌که عموی پدری یکی باشد یا متعدد، فرق نمی‌‏کند. و همچنین بین این‌که پسر عموی ابوینی یکی باشد یا متعدد، فرق نمی‌‏کند. پس در این صورت، ارث میت مال پسر عمو می‌‏باشد، نه عمو و نه پسران عموها و عمه‌‏ها و دایی‌‏ها و خاله‏‌ها. و در این مورد، فرق نمی‏‌کند که یکی از زوجین باشد یا نباشد و این حکم در غیر این مورد جاری نمی‌‏شود. البته اگر وارث میت، عمه پدری و پسر عموی ابوینی باشد با مصالحه، احتیاط نمودن مطلوب است. [۱۸] (و) اولاد عمومه و خئوله در صورتی که خود آن‏‌ها و کسانی که در درجه آن‏‌ها قرار دارند نباشند، جای آن‏‌ها می‌‏باشند و کسی که اقرب است اگر چه سببش یکی باشد، بر ابعد اگر چه قرابتش به دو سبب باشد، مقدم است، مگر در یک مورد که پیش از این گذشت. و اولاد عمومه و خئوله، ارث کسی را که به سبب او قرابت پیدا می‏‌کنند می‏‌برند. [۱۹]

۱۴۰۲/۰۵/۲۶ – محمد ساعدی

[۱] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریر الوسیلة، ج۲، ص:۴۰۷، کتاب المواریث، المقصد الاول فی میراث الانساب، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.
[۲] همان، ص:۴۱۲، المرتبة الثانیة.
[۳] همان، ص:۴۱۸، المرتبة الثالثة.
[۴] همان، مسألة۱.
[۵] همان، مسألة۲.
[۶] همان، مسألة۳.
[۷] همان، مسألة۴.
[۸]همان ، مسألة۵.
[۹] همان، مسألة۶.
[۱۰] همان، ص:۴۱۹، مسألة۷.
[۱۱] همان، مسألة۸..
[۱۲] همان، مسألة۹.
[۱۳] همان، مسألة۱۰.
[۱۴] همان، ص:۴۲۰، مسألة۱۱.
[۱۵] همان، مسألة۱۲.
[۱۶] همان، ص:۴۲۲، مسألة۲۱.
[۱۷] همان، ص:۴۲۰، مسألة۱۳.
[۱۸] همان، ص:۴۲۳، وهاهنا امور، الاول.
[۱۹] همان، الثانی.

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
*
*
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد.
دیدگاه شما پس از تایید توسط مدیریت، نمایش داده خواهد شد.