دیدگاه ها و نظرات
| ارسال به دوستان 0

صرف برات

پرتال امام خمینی (س) / استفتائات

سؤال: حواله‌ای که صرف برات نامیده می‌شود درست است یا خیر؟

پاسخ کارشناس:
امام خمینی (س) در کتاب تحریرالوسیله در دو باب از صرف برات سخن گفته‌اند. یکی در کتاب الدین و القرض که در بحث از شرط زیاده فرموده‌اند: «شرط کردن زیاده، تنها به نفع قرض‌دهنده و بر ضرر قرض‏‌گیرنده حرام‏ است؛ پس شرط کردن زیاده به نفع قرض‌‏گیرنده اشکالی ندارد، مثل این‌که به او ده درهم قرض دهد به شرط این‌که هشت درهم بپردازد، یا درهم‌‏های صحیحی را به او قرض می‏‌دهد به شرط این‌که درهم‏‌های شکسته به او پرداخت کند، پس آنچه بین تجار متداول است از گرفتن و دادن زیاده در حواله‌‏هایی که نزد آن‌‏ها به «صَرف برات» نامیده می‏‌شود - و بنابر آنچه حکایت شده بر آن خریدوفروش حواله، اطلاق می‏‌نمایند - اگر به دادن مقداری از درهم‏‌ها و گرفتن حواله از کسی که درهم‏‌ها به او داده شده به کمتر از آن باشد، اشکالی ندارد و اگر به دادن کمتر و گرفتن حواله به بیشتر باشد داخل در ربا است.» [۱] و دیگر در مبحث مسائل مستحدثه و اعمال بانک‌ها است که با تفصیل بیشتر نوشته‌اند: «از کارهای بانک‏‌ها حواله‏‌ها است و گاهی بر آن‌‏ها، صرف‏ برات‏ اطلاق می‏‌شود. پس اگر شخصی مبلغ معینی را در شهری به بانک یا تاجر بپردازد و مثلًا بانک آن را به بانک شهر دیگر حواله نماید و بانک از او در مقابل حواله دادنش، مبلغ معینی را بگیرد اشکالی در آن نیست؛ بیع باشد یا قرض. و همچنین است اگر گرفتن آن به عنوان حق العمل باشد. و اگر بخواهد از بانک یا مانند آن مبلغ معینی را بگیرد و بانک او را بر تحویل گرفتن مبلغ از بانکی در شهر دیگر حواله دهد و بانک از او مبلغ معینی را بگیرد، پس اگر این قرار، بیع مبلغی به مبلغ بیشتر باشد تا آن را به بانک حواله دهد صحیح است و اشکالی در آن نیست به شرط آن‏‌که، این کار وسیله فرار از ربای قرضی نباشد. و همچنین است اگر قرض باشد، لیکن زیادی را شرط نکند، بلکه آن را به عنوان حق العمل - در صورتی که فرار از ربا نباشد - بگیرد. و اما اگر قرض با شرط زیاده باشد پس حرام است - اگر چه قرض مبنی بر زیاده باشد و این شرط ارتکازی باشد که به آن تصریح نشود - لیکن قرض صحیح است.» [۲]

۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - محمد ساعدی

[۱] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریر الوسیلة، ج‏۱، ص:۶۹۶، کتاب الدین و القرض، القول فی القرض، مسألة۱۲، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.
[۲] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریر الوسیلة، ج‏۲، ص:۶۵۹، البحث حول المسائل المستحدثة، منها اعمال البنوک، مسألة۱۰، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
*
*
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد.
دیدگاه شما پس از تایید توسط مدیریت، نمایش داده خواهد شد.