دیدگاه ها و نظرات
| ارسال به دوستان 0

لازم بودن قرض

پرتال امام خمینی (س) / استفتائات

سؤال: آیا عین مالی که قرض داده شده را می‌شود پس گرفت؟

پاسخ کارشناس:
خداوند متعال قرض دادن نیکو را از اسباب ازدیاد مال و موجبات مغفرت الهی قرار داده و در قرآن کریم می‌فرماید: إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضاعِفْهُ لَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَکُورٌ حَلیمٌ (سوره تغابن، آیه ۱۷) اگر به خدا ( یعنی بندگان محتاج خدا ) قرض نیکو دهید خدا برای شما چندین برابر گرداند و هم از گناه شما در گذرد و خدا بر شکر و احسان خلق نیکو پاداش دهنده است و ( بر گناهشان ) بسیار بردبار است.
به نظر امام خمینی (س): قرض، عقدی است که احتیاج دارد به ایجابی مانند قول قرض‌دهنده: «قرض دادم به تو» یا آنچه که این معنی را برساند و به قبولی که دلالت بر رضایت به ایجاب کند. و عربی بودن در آن معتبر نیست، بلکه با هر لغتی واقع می‏‌شود، بلکه با دادن عین و گرفتن آن به این عنوان، معاطات در آن جاری می‌‏شود. و آنچه از قبیل بلوغ و عقل و قصد و اختیار و غیر آن در دو طرف عقد اعتبار دارد، در قرض‌دهنده و قرض‌‏گیرنده معتبر می‌‏باشد. [۱] و «اقوی آن است که اگر در قرض، مدت‌دار بودن، شرط شود صحیح است و عمل به آن لازم است و قرض‌‏دهنده قبل از رسیدن سررسید حق مطالبه ندارد. [۲] و «در صحت قرض، قبض (تحویل گرفتن) و اقباض (تحویل دادن) شرط است؛ پس قرض‌‏گیرنده مالی را که قرض می‏‌گیرد، جز بعد از قبض، مالک نمی‏‌شود. ولی متوقف بر تصرف نیست.» [۳]

لازم بودن عقد قرض
و «اقوی آن است که قرض، عقد لازم است؛ پس قرض‌دهنده حق فسخ آن و رجوع به عین قرض داده شده را – اگر موجود باشد – ندارد. و قرض‌‏گیرنده هم حق فسخ و برگرداندن عین را در قیمی‏‌ها ندارد. البته قرض‌دهنده حق دارد مهلت ندهد و از قرض‏‌گیرنده بخواهد که بپردازد و لو قبل از برطرف شدن نیازش یا گذشتن زمانی که چنین چیزی در آن ممکن است. [۴] بر اساس لزوم عقد است که «اگر عینی که به قرض داده شده موجود باشد، پس قرض‏‌گیرنده یا قرض‌دهنده بخواهند که با دادن آن، ادای دین شود بنابر اقوی، امتناع دیگری از آن جایز است. [۵]

۱۴۰۲/۰۵/۲۰ – محمد ساعدی

[۱] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریر الوسیلة، ج‏۱، ص:۶۹۳، کتاب الدین و القرض، القول فی القرض، مسألة۳، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.
[۲] همان، ص:۶۹۷، مسألة۱۶.
[۳] همان، ص:۶۹۴، مسألة۶.
[۴] همان، ص:۶۹۴، مسألة۷.
[۵] همان، ص:۶۹۶، مسألة۱۳.

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
*
*
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد.
دیدگاه شما پس از تایید توسط مدیریت، نمایش داده خواهد شد.