پرتال امام خمینی (س) / استفتائات
سؤال: قرض گرفتن بدون نیاز ضروری چه حکمی دارد؟
پاسخ کارشناس:
خداوند منان متعال اختصاص و شرافت داده انسان را به خصوصیتی که به غیر او نداده است و فرمود: وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ (سوره اسراء، آیه 70) و حفظ کرامت و مراقبت از آن بیش و پیش از هر کسی بر عهده خود آدمی است. از این روی گرچه «قرض دادن به مؤمن، مخصوصاً برای صاحبان نیاز، از مستحبات مؤکّد میباشد به خاطر اینکه نیاز او برآورده و گرفتاریش برطرف میشود.» [۱] و خداوند حکیم میفرماید: مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَةً وَ اللهُ یَقْبِضُ وَ یَبْسُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (سوره بفره، آیه ۲۴۵) کیست که به خدا قرض نیکویی دهد، (و بدون منت، انفاق کند،) تا خداوند آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که (روزیِ بندگان را) محدود یا گسترده می سازد (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی کسی نمی شود). و (سرانجام همگی) به سوی او بازمی گردید. ولی با این حال «قرض گرفتن بدون احتیاج مکروه است و با داشتن نیاز، کراهت آن سبک میشود و هر اندازه نیاز سبکتر شود، کراهت شدّت پیدا میکند، و هر چه نیاز شدید شود، کراهت سبک میشود تا اینکه به کلی از بین میرود؛ بلکه چه بسا واجب میشود در صورتی که امر واجبی بسته به آن باشد، مانند حفظ جان یا عرضش و مانند آن. و برای کسی که چیزی ندارد که با آن دینش را ادا کند و انتظار حصول آن را (هم) ندارد، احتیاط آن است که قرض نگیرد مگر در وقت ضرورت؛ یا وقتی که کسی که از او قرض خواسته، حال او را بداند.» [۲]
۱۴۰۲/۰۵/۱۸ – محمد ساعدی
[۱] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریر الوسیلة، ج۱، ص:۶۹۳، کتاب الدین و القرض، القول فی القرض، مسألة۲، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.
[۲] همان، مسألة۱.